PolskiEnglish

 

newsy
Próby w locie wersji rozwojowch skrzydła Stratus P-17
21.07.2017.

Rozpoczęliśmy próby w locie wersji rozwojowch skrzydła Stratus P-17:
- z nowym materiałem powłoki górnej; jest to kompozyt Polyanta - Carbon Sport (mylar + polyester + aramid + węgiel).
- z aktywnym węzłem podwieszenia.
Poniżej fotki z pierwszych lotów wersji Carbon Sport.

Image

Image

Image

Image

Image

Grzegorz Rycaj, Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć , +48600717696

 

 
Mamy kolejny certyfikat
13.10.2016.

Miło nam poinformować, że proces certyfikacji skrzydła do motolotni STRATUS P-17 został zakończony. W dniu 10 października 2016 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Świadectwo Spełnienia Wymagań Technicznych nr PHG.007.003 dla skrzydła motolotni typ: STRATUS P-17.
W zakładce motolotnie/do pobrania zostały zamieszczone poniższe dokumenty:
- Świadectwo Spełnienia Wymagań Technicznych nr PHG.007.003 skrzydła motolotni, typ: STRATUS P-17,
- Deklaracja Projektu i Możliwości Technicznych - DDP Nr PHG.007.003, Wydanie Nr 01,
- Instrukcja Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej, skrzydło do motolotni typ: STRATUS P-17.

W zakładce motolotnie/cennik zostały zamieszczone rysunki wariantów kolorystycznych skrzydła STRATUS P-17 (do wyboru).

Podstawowa charakterystyka skrzydła STRATUS P-17:
1. Opis konstrukcji.
Konstrukcja klasyczna ze schowanym w podwójnej powłoce, pływającym dźwigarem. Szkielet z rur duraluminiowych z masztem i pełnym olinowaniem. Ramiona sterownicy oraz maszt wykonane z profili o przekroju kroplowym. Powłoka kształtowana za pomocą żeber z rurek duraluminiowych i wygładzana w części noskowej podwójna wkładką mylarową. Zabezpieczenie stateczności podłużnej za pomocą odciągów od masztu do krawędzi spływu powłoki (po 3 na stronę) oraz wahliwych podpórek na końcówkach skrzydła.
2. Podstawowe materiały.
Szkielet główny - rury duraluminiowe ze stopów: 2017 i 2024, żebra powłoki ze stopów 2024 i 7075. Odciągi z liny stalowej ocynkowanej (wg norm lotniczych). Okucia i węzły - duraluminiowe i ze stali nierdzewnej. Powłoka: główna górna - Polyant 245 SQ HMT/MT z technologią UVI zwiększającą trwałość na działanie promieniowania UV, dolna - Polyant 170C, naszycie krawędzi
natarcia, krawędź spływu i stabilizator górnej powłoki  - Polyant PX10 sT. Naciąg powłoki górnej na żebrach - specjalne napinacze dźwigniowe.
3. Przeznaczenie.
Do latania rekreacyjnego, turystycznego i sportowego oraz innych zastosowań. Do stosowania w motolotniach z załogą dwuosobową lub jednoosobową. Z zamontowanym układem podwójnego sterowania (UPS) do szkolenia pilotów. Dostosowane do użytkowania w motolotniach o maksymalnej masie startowej 472.5 kg z systemem ratowniczym lub 450 kg bez systemu ratowniczego.
4. Podstawowe dane techniczne i osiągi.
- rozpiętość 9.83 m
- powierzchnia nośna 14.4 m kw.
- masa własna 56 kg
- minimalna masa startowa motolotni ze skrzydłem STRATUS P-17 270 kg
- maksymalna masa startowa motolotni ze skrzydłem STRATUS P-17 472.5 kg (z systemem ratowniczym); 450 kg (bez systemu ratowniczego)
- prędkość nieprzekraczalna Vne 175 km/h
- prędkość manewrowa 125 km/h
- prędkość maksymalna lotu poziomego do 155 km/h *
- prędkość przelotowa w zakresie regulacji trymera elektrycznego 85 - 130 km/h *
* zakresy maksymalne, zależą od zastosowanego wózka i zespołu napędowego

Szczegółowe dane techniczne, ograniczenia, zasady zestawienia skrzydła z wózkiem, osiągi oraz zasady użytkowania w locie i eksploatacji zawarte są w Deklaracji Projektu i Możliwości Technicznych (DDP) oraz w Instrukcji Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej skrzydła.

Image 

Certyfikat

 
Trochę informacji technicznych o nowym skrzydle STRATUS P-17
13.04.2016.


Rozpiętość

9.83 m

Powierzchnia nośna

14.4 m 2

Wydłużenie skrzydła

6.71

Kąt wierzchołkowy

120º

Podwójna powierzchnia

93 %

Ilość profili (powierzchnia górna / dolna)

27 / 18

Masa własna (± 1 kg)

56 kg

Maksymalna dopuszczalna masa startowa motolotni

(bez systemu ratowniczego) ze skrzydłem STRATUS P-17

450 kg

Maksymalna dopuszczalna masa startowa motolotni

(tylko z systemem ratowniczym) ze skrzydłem STRATUS P-17

472.5 kg



Powłoka górna

Polyant 245 SQ HMT/MT

(z technologią UVi zwiększającą odporność na degradację UV)

Naszycie krawędzi natarcia, stabilizator powłoki górnej (pas od końca kila do końcówki), krawędź spływu,

Polyant PX10 sT

Powłoka dolna

Polyant 170C

Krawędzie natarcia

EN AW 2024

Profile

EN AW 7075 / 2024

Naciąg powłoki na profilach

Napinacze dźwigniowe



Prędkość nieprzekraczalna, Vne [km/h]

175

Prędkość manewrowa [km/h]

125

Prędkość przeciągnięcia, 472.5 kg ±2 [km/h]

63*

Prędkość przeciągnięcia, 270 kg ±2 [km/h]

51*

Prędkość maksymalna lotu poziomego ±3 [km/h]

155*

Prędkość przelotowa w zakresie regulacji trymera (podwieszenia) [km/h]

80 ÷ 130*

*Osiągi uzyskane w trakcie prób w locie na wózkach: JAZZ 2000 M912 (80 KM),

ECHO 582 (64 KM), TANARG 912 ES (100 KM). W przypadku innych wózków z innymi zespołami napędowymi mogą się różnić od powyższych.


Skrzydło Stratus P-17 jest dostosowane do przestawiania podwieszenia za pomocą trymera elektrycznego. Na fot. 1 pokazano szczegóły rozwiązania. Trymer jest mocowany pod kilem, nie ukośnie, jak w dotychczas produkowanych skrzydłach Stratus P-2S, P-2L, P-15. Wymaga to zastosowania nowego węzła podwieszenia (zmieniony kształt płyt). Dotychczas stosowane węzły podwieszenia na rurę kilową Ø55 oczywiście będą pasować, ale bez możliwości wykorzystania trymera elektrycznego.


Rys. 2 pokazuje możliwości wyboru wariantów kolorystycznych powłoki skrzydła. Z racji zastosowanych materiałów na powłokę górną, możliwe jest wykonanie z kolorowych materiałów wyłącznie powłoki dolnej.


Kontakt: Grzegorz Rycaj

Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

tel. +48 600 717 696

fot1

rys1

rys2 

 
Stratus P-17 próby w locie zakończone
21.03.2016.

Zakończyliśmy intensywne próby w locie skrzydła Stratus P-17. Testy były prowadzone na 3 różnych wózkach: Jazz 2000, Echo i Tanarg. Poniżej zdjęcia z prób na wózkach Echo i Tanarg.
Dziękujemy Kol. Ryszardowi Lewandowskiemu i Przemysławowi Jurkiewiczowi za udostępnienie sprzętu do testów.

Echo1

Echo2

Echo3

Tanarg1

Tanarg2

Tanarg3

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.8
10.02.2016.

Na bazie doświadczeń z użycia modelowego systemu spadochronowego w powietrzu, uruchomione zostały prace nad układem pełnowymiarowym, natomiast system modelowy posłużył do kontynuacji prac badawczych oraz modyfikacji i doskonalenia sposobu otwierania spadochronu. W ramach prac wykonany został układ małego, pomocniczego spadochronu, którego zadaniem jest wyhamowanie prędkości obrotowej wirnika. Badania skuteczności działania tego rozwiązania prowadzone były na stanowisku prób dynamicznych, w pierwszej fazie bez spadochronu głównego a następnie w warunkach poligonowych z wystrzeleniem spadochronu głównego. W tym przypadku proces otwarcia okazał się bardziej uporządkowany i przewidywalny. Wpływ wirnika na otwarcie spadochronu jest mniejszy i liny nośne nie ulegają skręceniu.

Foto.1.
Foto.1. Próba stanowiskowa hamowania wirnika za pomocą małego spadochronu.

Foto.2.
Foto.2. Otwarcie spadochronika hamującego wirnik, tuż przez wyzwoleniem spadochronu głównego.

Foto.3.
Foto.3. Wystrzelenie spadochronu głównego przy zmniejszonych obrotach wirnika.

Foto.4.
Foto.4. Otwarcie spadochronu przebiegło prawidłowo, próba zakończyła się wynikiem pozytywnym.
 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.7
10.02.2016.

Po zakończeniu, z pozytywnymi wynikami, badań naziemnych systemu otwierania spadochronu ratowniczego, został on zabudowany wraz z wirnikiem, na modelu badawczego wiatrakowca skalowanego. Następnie przeprowadzone zostały obloty i ostatecznie próby działania systemu w locie. Zakończyły się one sukcesem - spadochron otworzył się prawidłowo i wiatrakowiec bezpiecznie opadł na ziemię. Na bazie zgromadzonych doświadczeń możliwe będzie opracowanie systemu spadochronowego do konstrukcji pełnowymiarowych.

Foto.1.
Foto.1. Odpalenie systemu spadochronowego w locie.

Foto.2.
Foto.2. Proces otwierania spadochronu.

Foto.3.
Foto.3. Opadanie swobodne wiatrakowca.

Foto.4.
Foto. 4. Moment oddzielenia zasobnika od głowicy wirnika widziany z kamery pokładowej.

Foto.5.
Foto.5. Opadanie swobodne wiatrakowca, widok z kamery pokładowej.
 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.6
10.02.2016.

Foto06

 

Na lotnisku w Chrcynnem przeprowadzone zostały próby funkcjonalne bezpilotowego Demonstratora technologii. Wiatrakowiec w pełnej kompletacji przechodził próby zdalnego sterowania przy wykorzystaniu elektrycznych serwomechanizmów. Prowadzone były też próby układu sterowania oraz prerotacji wirnika. Następnie przeprowadzono liczne kołowania po lotnisku z różnymi prędkościami sprawdzając stateczność konstrukcji w ruchu oraz reakcję na działanie sterów. Testy wypadły pozytywnie i wiatrakowiec będzie mógł być skierowany do prób w locie.

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.5
10.02.2016.

Zespół Konsorcjanta naukowego na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, opracował nowy, całkowicie autorski system otwierania spadochronu ratunkowego, dedykowany do modelu skalowanego wiatrakowca, z wykorzystaniem małych silników rakietowych, zabudowanych w opracowanym i przebadanym wcześniej zasobniku spadochronu. Dzięki temu możliwe było wielokrotne powtarzanie prób otwarcia oraz doskonalenie systemu spadochronowego na stanowisku badań dynamicznych a także na modelu latającym, bez potrzeby zakupu każdorazowo, nowego systemu handlowego dla bezpilotowców. Rozwiązania konstrukcyjne były wszechstronnie przebadane, początkowo w warunkach poligonowych z wykorzystaniem stanowiska stacjonarnego oraz napędu wirnika w prerotacji (foto. 1,2,3) a po uzyskaniu pozytywnych rezultatów, w warunkach dynamicznych z opływem wirnika w ruchu postępowym (foto 3,4). Badania potwierdziły przydatność nowych rozwiązań do otwierania spadochronu a skuteczność systemu rakietowego zdecydowanie przekroczyła oczekiwania jego twórców.

Foto.1.
Foto.1. Moment odpalenia silników rakietowych zasobnika spadochronu.

Foto.2.
Foto.2. Oddzielenie zasobnika od głowicy wirnika.

Foto.3.
Foto.3. Zasobnik osiągnął ostatecznie wysokość kilkudziesięciu metrów, wielokrotnie przewyższając dystans niezbędny do otwarcia spadochronu.

Foto.4.
Foto.4. Przygotowanie stanowiska z wirnikiem do prób w ruchu.

Foto.5.
Foto.5. Otwarcie spadochronu w warunkach dynamicznych symulujących lot.
 

 
Stratus P-17 próby w locie
17.09.2015.

Trwają intensywne próby w locie Stratusa P-17 do uzyskania Świadectwa Spełnienia Wymagań Technicznych dla typu skrzydła do motolotni.

fot14

fot15

fot16

fot17 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.4
17.09.2015.

Na potrzeby prób w locie spadochronowego systemu ratunkowego powstał w projekcie „Demonstrator technologii” w wariancie UAV, posiadającym wyłącznie niezbędne podzespoły zapewniające funkcjonowanie jak typowy wiatrakowiec . Dzięki temu ta konstrukcja posiada masę startową poniżej 150 kg a tym samym, w myśl aktualnych regulacji prawnych, może zostać dopuszczona do lotu przez krajowy nadzór lotniczy, natomiast wszystkie bezpilotowce powyżej tej masy nadzorowane są w trakcie budowy przez EASA. Dzięki temu wiatrakowiec  będzie mógł być eksploatowany na krajowych lotniskach nie tylko w celach badawczych ale również promocyjnych. Konstrukcja została finalnie zmontowana i sprawdzona, przeprowadzono testy wyważenia oraz zespołu napędowego. Obecnie trwają prace nad systemem zdalnego sterowania. W najbliższym czasie przeprowadzone zostaną próby funkcjonalne na lotnisku, w tym prerotacje i kołowania a następnie oblot konstrukcji. Docelowo po wstępnych próbach w locie, potwierdzeniu prawidłowych charakterystyk pilotażowych, na wiatrakowcu zostanie zabudowana głowica z zasobnikiem spadochronowym który posłuży do testów systemu w locie.

foto9 

 
«« start « poprz. 1 2 3 4 5 nast. » koniec »»

Pozycje :: 1 - 10 z 48


start
newsy
motolotnie
SkyRanger
silniki
śmigła
ośrodek szkolenia lotniczego
kompozyty
o firmie
okazje nowe/używane
linki
projekt INNOTECH
zapytania ofertowe
- - - - - - -
kontakt
dojazd
szukaj
galeria
Polski feed RSS dla motolotnie.pl

 
Joomla Design By Be Professional Networks gronowy widget